28 lutego 2019r. uczniowie klasy siódmej pod opieką pani Agnieszki Ciołek uczestniczyli w projekcie edukacyjnym „Chemiczna moc 4 żywiołów” organizowanych przez UMCS w Lublinie.
Głównym celem projektu był rozwój umiejętności kluczowych i uniwersalnych takich jak: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, kreatywność, innowacyjność, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność uczenia się czy umiejętność pracy zespołowej.
Program dydaktyczny projektu został skonstruowany tak, aby w prosty i przejrzysty sposób przedstawić zagadnienia związane z życiem codziennym i obecnością chemii wokół nas.
W ramach projektu uczniowie pod kierunkiem nauczycieli akademickich uczestniczyli
w wykładach i zajęciach laboratoryjnych.
Pierwsza część projektu dotyczyła zagadnień z zakresu skali pH, maceratów, świata zapachów, kolorowej chemii.
Uczniowie pod okiem pracowników uniwersytetu przeprowadzili następujące zadania
i doświadczenia.
1.Badanie zmiany zabarwienia ekstraktu z czerwonej kapusty w zależności od pH roztworu.
2.Badanie za pomocą ekstraktu z czerwonej kapusty pH produktów spożywczych oraz chemii gospodarczej.
3.Maceracja materiału roślinnego.
4.Otrzymywanie ekstraktu roślinnego.
- Rozpoznawanie i nazywanie zapachów.
6.Z czym kojarzy Ci się zapach perfum?
7.Rozdział barwników z cukierków Skittles.
8.Rozdział barwników z flamastrów na bibule filtracyjnej, na kredzie oraz płytce celulozowej.
Druga część projektu dotyczyła żywiołów.
W laboratorium UMCS pod kierunkiem nauczycieli akademickich uczniowie wykonywali doświadczenia z czterech bloków tematycznych.
Blok czerwony (ogień)
Żywność funkcjonalna, czyli wiem, co jem
Doświadczenia:
1.Wykrywanie cynku w sokach owocowych.
2.Wykrywanie żelaza w kaszy gryczanej.
3.Wykrywanie magnezu i niklu w kakao.
Blok żółty (powietrze)
Spalanie w powietrzu i tlenie-smog czy nie smog
Doświadczenia:
1.Spalanie magnezu w powietrzu.
2.Spalanie siarki w powietrzu.
3.Otrzymywanie tlenu przez termiczny rozkład manganianu (VII) potasu.
4.Wiązanie tlenu z powietrza za pomocą płonącej świecy.
Blok zielony (ziemia)
Superabsorbenty- nadzieja na przyszłość
Doświadczenia:
1.Badanie właściwości sorpcyjnych superabsorbentów.
2.Badanie właściwości sorpcyjnych materiałów higienicznych i opatrunkowych.
- Badanie właściwości sorpcyjnych gleby.
Blok niebieski (woda)
Oczyszczanie wody
Doświadczenia:
- Oczyszczanie i odbarwianie wody za pomocą filtra papierowego, węgla aktywnego, filtra piaskowego i filtra dzbankowego.
- Wyznaczanie stopnia twardości wody.
Uczestnictwo w projekcie było doskonałą okazją do zapoznania się ze środowiskiem akademickim i Uniwersytetem Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Udział w projekcie dał możliwość rozbudzenia ciekawości i aktywności poznawczej uczniów, inspirował do twórczego myślenia i rozwijał zainteresowania i pasje, a w szczególności te związanez chemią.